Analizy

Niezależne inicjatywy
na rzecz studentów
i doktorantów

Maksymalna dopuszczalna opłata rekrutacyjna

Potrzebnym, pilnym i prostym w realizacji działaniem na rzecz wyrównania szans kandydatów o różnym statusie materialnym jest zmiana Rozporządzenia ministra nauki i szkolnictwa wyższego w sprawie maksymalnej wysokości opłat za postępowanie związane z przyjęciem na studia w uczelni publicznej.

Jednym z efektów monitoringu postępowań rekrutacyjnych na studia drugiego i trzeciego stopnia prowadzonego przez Fundusz Pomocy Studentom jest konkluzja mówiąca, że uczestnik naboru powinien wnosić jedną opłatę rekrutacyjną na danej uczelni, a nie na każdym kierunku, na który aplikuje. Oczywiście wyjątkiem są tu studia, na które przeprowadzane są wymienione w art. 98 pkt. 2 Prawa o szkolnictwie wyższym egzaminy predyspozycyjne dotyczące uzdolnień artystycznych i sprawności fizycznej.

Upowszechnienie internetowej rejestracji kandydatów sprawia, że nie ma już uzasadnienia dla żądania od przyszłego studenta opłaty za każdy kierunek studiów, na który aplikuje w ramach danej uczelni.

Ostatnim argumentem zwolenników powielania opłat była chęć powstrzymania nadmiaru aplikacji. Ten problem jest już obecnie z powodzeniem rozwiązywany poprzez pole w formularzu, które wymaga wskazania kierunków pierwszego wyboru.

Część polskich uczelni publicznych podjęła już decyzję o rezygnacji z multiplikowania opłat (np. Politechnika Warszawska, Politechnika Gdańska, Politechnika Łódzka, Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie, Akademia Marynarki Wojennej), co pokazuje, że takie rozwiązanie jest korzystniejsze dla kandydatów, a obowiązująca maksymalna wysokość opłaty rekrutacyjnej (85 zł) jest wystarczająca na pokrycie kosztów związanych z rekrutacją.

Wprowadzenie jednolitej opłaty będzie:

–    czynnikiem sprzyjającym równemu dostępowi do studiów dla osób o różnym statusie majątkowym,
–    działaniem na rzecz urealnienia kosztów ponoszonych przez uczelnie w związku z rekrutacją,
–    impulsem do jeszcze szerszego stosowania narzędzi elektronicznych w procesie rekrutacji,
–    bodźcem do ustalenia maksymalnej liczby kierunków, na które student może aplikować na danej uczelni, co przełoży się na bardziej przemyślane decyzje przy wyborze studiów.

autor: zespół Watchdog.edu.pl